Archiv novinek

Publikace v NAR

30. 12. 2022

Petr Fajkus a Vratislav Peška s dalšími kolegy z Biofyzikálního ústavu AVČR, CEITEC MU, Boyce Thompson Institute, Entomologického ústavu AVČR a firmy Zemědělský výzkum spol. s r. o.), opět mění představy o evoluci klíčové eukaryotické nekódující RNA - Telomerázová RNA.

OP VVV projekt SYMBIT

1. 11. 2022

Ke dni 31. říjnu 2022 vypršelo bezmála šestileté období financování OP VVV projektu SYMBIT (detaily o projektu zde https://www.ibp.cz/opvvv/symbit/). Projekt založený na spolupráci odborníků v oblasti struktury a interakcí nukleových kyselin v čele s renomovaným zahraničním vědcem Jean-Louisem Mergnym přinesl řadu originálních výsledků publikovaných ve více než 150 recenzovaných článcích a v řadě dalších sdělení. Jde zejména o nové poznatky o tzv. nekanonických strukturách DNA a RNA, jejich stabilitě a dynamice, dále o jejich interakcích se specifickými ligandy – potenciálními léčivy a jejich rozpoznání proteiny se známými regulačními úlohami v důležitých biologických procesech. Pomocí experimentálních a bioinformatických postupů byl zmapován výskyt sekvencí s potenciálem vytvářet nekanonické struktury v genomech různých organismů a byly získány nové poznatky o jejich evoluci. Paralelně s těmito studiemi byly vyvíjeny nové metody studia struktury DNA a RNA, včetně výpočetních metod, nástrojů bioinformatiky a experimentálních technik založených na nukleární magnetické rezonanci či elektrochemii. Financování projektu umožnilo navázat nové zahraniční spolupráce a mladým vědcům z BFÚ (doktorandům a postdokům) absolvovat zahraniční stáže, kde získali cenné mezinárodní zkušenosti. K vědecké komunikaci uvnitř projektu i navenek přispěla série pravidelných seminářů. Aktivity projektu SYMBIT budou dále rozvíjeny v rámci pětiletého období udržitelnosti projektu a v navazujících vědeckých i edukativních projektech.

Setkání vědců

Den otevřených dveří BFÚ

Setkání Mezinárodního poradního sboru ředitelky BFÚ

Setkání Mezinárodního poradního sboru ředitelky BFÚ

Ve dne 6. října 2022 se na BFÚ AV ČR uskutečnilo druhé setkání Mezinárodního poradního sboru ředitelky BFÚ.  Letošní ročník se konal jak prezenčně, tak on-line.

Členové ISAB:

• Tom Misteli (NIH, USA)
  • Roland Foisner (Medical University, Wiena, Austria)
  • Ben Luisi (Cambridge University, UK)
  • Elena Ferapontova (Aarhus University of Copenhagen, Denmark)
  • Mary Anne OConnell (Ceitec, Masaryk University, Czech Republic)
  • Giovanni Natile (University of Bari, Italy)
  • Jiří Forejt (Institute of Molecular Genetic, CAS, Czech Republic)
  • Eran Meshorer (The Hebrew University of Jerusalem, Israel)

Po úvodním vystoupení ředitelky institutu Evy Bártové, kde představila program ISAB a nového člena Erana Meshorera, následovaly hlavní body programu:

• Vyjádření ISAB k projektu OP-JAC – jak zatraktivnit projekt a potřebujeme krátké doporučení.
  • Výběr 2 nejlepších mladých vědců (studentů) oceněných ISAB - Cena ISAB.
  • Stanovisko ISAB, zda máme publikovat v časopisech MDPI.
  • Motivační nástroj pro vedoucí oddělení, jak získat mladé vědce s potenciálem přihlásit se např. do projektů Junior Star a Lumina Queruntur (200 000 Euro/rok na 4-5 let – vybudovat nové týmy).
  • Doporučení prof. Mergného na novou zakázku, kterou bude projednávat i institucionální rada – jak pokračovat ve spolupráci.
Na programu setkání se podíleli především mladí vědci (studenti nebo postdoktorandi):
  • Vojtěch Novohradský
  • Soňa Legartová
  • Petr Fajkus
  • Monika Hermanová
  • Radka Vozárová
  • Ondřej Vacek
  • Miroslav Krepl
  • Viktor Tokan
  • Jan Víteček
  • Tereza Pavlícová.
Všichni mladí vědci prezentovali své výsledky a směry výzkumu.